maanantai 2. toukokuuta 2016

Sadie Jones: Kotiinpaluu (Otava 2016)



Kirja on Sadie Jonesin esikoisteos ja julkaistu jo vuonna 2008. Suomennoksen se sai vasta tänä vuonna. Aiemmin kirjailijalta suomennettu teos ”Ehkä rakkaus on totta” (2015) sai hyvät arvostelut. Lontoolainen Sadie Jones on aiemmin toiminut tv-käsikirjoittajana ja uskon tuon työn näkyvän myös kirjassa, joka on taitavasti rakennettu ja pitää lukijan otteessaan.
 
Eletään vuotta 1957. Pörssimeklarin yhdeksäntoistavuotias poika Lewis on juuri vapautunut vankilasta, jossa hän on ollut kaksi vuotta. Hän palaa lapsuudenkotiinsa Lontoon lähellä sijaitsevaan pikkukaupunkiin, jossa mikään ei muuttunut. Yläluokka, johon hänkin kuuluu, elää tuttua elämäänsä. Naiset ovat kotirouvina, palvelusväki hoitaa talouden ja sunnuntaisin nämä etuoikeutetut kokoontuvat kirkkoon ja sen jälkeen perinteisille lounasvierailuille. Pelataan tennistä, siemaillaan sherryä, järjestetään puutarhajuhlia, joissa tietysti sama herrasväki kokoontuu. Pieni piiri pyörii omahyväisesti oman napansa ympärillä.

Alun prologin jälkeen palataan ajassa taaksepäin vuoteen 1945. Miehet palaavat sodasta ja perheet ovat jälleen yhdessä. Pieni Lewis kokee isänsä vieraana, onhan tämä ollut vuosia pois pojan elämästä. Lienee hyvin tyypillistä sodan jälkeisessä ajassa. Lukija saa jo jotain viitteitä tulevasta, sillä pojan äidin nimi ja prologissa mainitun isän vaimon nimi eivät ole sama. Lukijaa kuljetetaan läpi pojan kasvuvuosien aina vuoteen 1955, jolloin Lewis sai kahden ja puolen vuoden vankeustuomion. 

Kirjan loppupuolella palataan vuoteen 1957, kun Lewis palaa kotiinsa vakaasti päättäneenä olla hyvä poika ja sopeutua jälleen elämään yhteisössä, jossa on viettänyt koko lapsuutensa ja nuoruutensa. Kirjailija kuvaa tarkkanäköisesti yläluokkaisen elämän tyhjyyttä ja turhanpäiväisyyttä. Yhteisön normeja kunnioitetaan ja oman elämän kulisseja pidetään yllä viimeiseen asti. Yläluokalta ei tule myötätuntoa, jos näitä sääntöjä rikotaan. Se hylkää jäsenensä. Mikä johtaa siihen, että perheet hylkäävät mieluummin omat jäsenensä, jotta voisivat edelleen olla seurapiirien suosiossa. Asioista ei puhuta, vaikeita asioita ei käsitellä, ei perheissä eikä muuallakaan. Kaikki on näytelmää, jossa roolit ovat jaettu ja vuorosanat valmiiksi kirjoitettu. 

Tarinan jännite kestää kirjan loppuun asti. Kieli on helppolukuista, mutta viihdekirjaksi tätä ei voi sanoa luettavuuden helppoudesta huolimatta. Hieno lukukokemus tämä sen sijaan oli. Kirjaa lukiessani mieleeni nousi amerikkalaisen Richard Yates’ n romaani Revolutionary Road, joka kertoo pikkukaupunkilaisesta keskiluokkaisesta elämästä 1950-luvun Amerikassa. Jotain samankaltaista näissä romaaneissa on; tunnelma, aikakausi ja ihmiset rooliensa vankina.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti